Sametinget saksøker staten

Sametingsrådet har i dag besluttet å gå til sak mot staten over vedtaket om å elektrifisere Hammerfest LNG (Melkøya). Det skriver Sametinget i en pressemelding.
– Vi mener at Melkøya-vedtaket kan bestrides rettslig fordi det hverken er tilstrekkelig utredet eller konsultert, og da er de ordinære reglene for saksbehandling brutt. Dette handler om rettssikkerheten i arealforvaltningen i Norge, sier sametingspresident Silje Karine Muotka.
I pressemeldingen skriver de at sametingsrådet har tatt til orde for at Melkøya-vedtaket må omgjøres. Det mener rådet ikke har blitt respektert og dermed har det ikke vært noen politiske prosesser om konsekvensene av Melkøya-vedtaket.
– Når det foreligger en konflikt som ikke kan løses politisk, så er det helt naturlig å gå til domstolene for å løse den, sier sametingspresidenten.

Artikkel kilde: NRK

Les hele artikkel her: Read More