Aftenposten: – Alvorlige forhold knyttet til strålebruk ved St. Olavs hospital, ifølge rapport
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) har vært på tilsyn på St. Olavs hospital. De betegner resultatet av tilsynet som alvorlig, skriver Aftenposten.
Det var ansatte ved sykehuset som varslet direktoratet om uønskede hendelser knyttet til Helseplattformen. DSA åpnet tilsynssak, og nå er den foreløpige rapporten klar. Tilsynet konkluderer blant annet med en kraftig økning i uønskede hendelser. De fant også gjentakende brudd på forsvarlig, berettiget og optimalisert strålebruk.
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet ønsker ikke å komme med flere detaljer før rapporten er ferdigstilt.
– Men vi kan bekrefte at vi har avdekket alvorlige forhold knyttet til forsvarlig og berettiget medisinsk strålebruk, skriver fagdirektør Eva G. Friberg til Aftenposten.
Ledelsen ved sykehuset ønsker foreløpig ikke å kommentere saken overfor avisa.
(©NTB)
Artikkel kilde: NRK
Les hele artikkel her: Read More
